19/09/2015

Bericht

Logo Instapdag

Blog: Henny Radstaak van Vroege Vogels

Sep 15, 2015 - (Nieuws)

Vanwege de Instapdag van Natuur & Milieu a.s. zaterdag 19/9, waarop iedereen kennis kan maken met elektrisch rijden, mag ik ook weer een weekje ‘elektrisch’. Deze keer in een BMW i3, mét range-extender.

Dat betekent dat wanneer je je actieradius van ruim 110 km verreden hebt, er een motortje aanslaat (op benzine) die de accu weer oplaadt. Maar de sport is natuurlijk om geheel elektrisch te rijden. En dat rijdt echt heerlijk! Het begint al op het moment dat je voor het eerst plaatsneemt achter het stuur, op ‘start’ drukt en het gaspedaal, pardon, de accelerator indrukt. Geluidloos!

De auto kent drie standen: Comfort, waarbij de elektromotor kan laten zien welk vermogen die heeft als je optrekt, Eco Pro, die wat economischer rijdt (minder snel optrekken) en Eco Pro Plus, waarbij het systeem de maximumsnelheid niet boven de 90 km/u laat uitkomen. Erg prettig is ook de cruise control, die gebruik makend van een camera, automatisch afstand houdt tot je voorligger. Dat betekent dat filerijden relaxed wordt: de auto remt zelf af en trekt weer op naarmate de afstand tot de auto voor je verandert.

Maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan elektrisch rijden, wanneer je slechts een actieradius van zo’n 110 km hebt. Je moet je reis echt plannen en er rekening mee houden dat je extra tijd kwijt bent. Ik had een afspraak aan de rand van Zwolle en komend vanuit het midden van het land was de accu behoorlijk leeg. De laadpaal die het navigatiesysteem liet zien en die ook op de app van New Motion aangegeven werd, was volstrekt onvindbaar. Uiteindelijk een kilometer verderop een paal gevonden.

Na een paar uur laden had ik voor de terugreis een kleine 60 km op de teller. Niet genoeg om thuis te komen, géén snellaadstation onderweg en dan ben je blij met de range-extender en je tankje benzine. Uiteindelijk toch kunnen laden bij een Fastned laadstation, waarvan er steeds meer langs de snelwegen bij bestaande benzinepompen verrijzen. Ik schrok van de prijs: ik had de auto in een kwartier tijd opgeladen tot 70 km actieradius en moest € 9,33 afrekenen! Dan is fossiele brandstof toch net iets goedkoper…

Tja, de range-extender. Het belastingvoordeel op hybride auto’s die zowel elektrisch als op benzine rijden, is komen te vervallen. Teveel gebruikers kochten met voordeel zo’n auto en reden er nauwelijks elektrisch mee, maar tankten toch veelal benzine. Helaas heeft de overheid besloten om ook gebruikers van een elektrische auto met range-extender de subsidie te ontzeggen. Onterecht, want zo’n range-extender gebruik je echt alleen maar in nood (actieradius bij volle tank 125 km) om je accu op te laden.

Want uiteindelijk rijd je op de brandstof van de toekomst: elektriciteit!

Hoofdpartners