19/09/2015

Bericht

Logo Instapdag

Van bezoeker tot showroomeigenaar

Sep 15, 2015 - (Nieuws)

Elektrisch rijden is besmettelijk wordt wel eens beweerd. Dat is zeker het geval voor Stefan van de Berg uit Lisse. Vorig jaar bezocht hij als geïnteresseerde de Instapdag van Natuur & Milieu en reed er voor het eerst in een elektrische auto. Dit jaar staat hij zelf op 19 september klaar met zijn Renault ZOE om mensen erover te vertellen. ‘Nu rijd ik met een gerust hart.’

Vertel eens kort wat over jezelf
“Ik woon in Lisse en ik ben net afgestudeerd van de master Technische Bestuurskunde. Tijdens mijn stage bij TNO Transport & Logistiek kwam ik voor het eerst in aanraking met elektrische auto’s. Sinds kort werk ik in de IT en heb ik een salaris om in combinatie met mijn spaargeld een elektrische auto te kunnen aanschaffen. Ik rijd nu sinds twee maanden in een Renault ZOE, een volledig elektrische auto. Elke dag rijd ik er mee naar mijn werk van Lisse naar Amsterdam. Afhankelijk van hoe hard ik rijd, kan ik ongeveer 120 tot 140 kilometer halen met mijn auto.”

Waarom ben je elektrisch gaan rijden?
“Voornamelijk vanuit milieuoverwegingen. Tijdens mijn stage deden collega’s naast mij onderzoek naar elektrische auto’s en de impact op het milieu. We hadden het er vaak over bij de lunch. Daar realiseerde ik me hoe ver de techniek eigenlijk al is. Ik besloot me er zelf eens in te verdiepen. Ik ben toen naar de Instapdag van Natuur & Milieu gegaan. En dat is voor mij echt de trigger geweest. Vanaf die dag ben ik echt serieus gaan overwegen om zelf ook elektrisch te gaan rijden.”

Wat gebeurde er precies op de Instapdag wat je over de streep haalde?
“Het voornaamste is natuurlijk dat je voor het eerst zelf achter het stuur van een elektrische auto mag zitten, en ermee mag rijden. Dat ontkrachtte het beeld wat ik had van het golfkarretje. Verder krijg je van de eigenaar van de auto te horen hoe hij of zij er dagelijks mee omgaat en wat er allemaal bij komt kijken. Eigenlijk is het praktisch hetzelfde als bij een gewone auto. Dat is wat je op de Instapdag leert. De media hebben het vooral over de gebrekkige actieradius van de elektrische auto. Op deze dag zie je veel meer kanten ervan.”

Heb je zelf wel last gehad van die beperkte actieradius?
“Alleen op de eerste dag toen ik de auto mocht meenemen. Het bleek net iets te ver om naar huis te rijden. Maar over het algemeen weet je van te voren hoe ver je kan, dus dan hou je rekening ermee. Ik ben al met mijn auto naar Limburg gereden en naar Antwerpen. Ik probeer er dan ook zoveel mogelijk in te rijden als een gewone auto. Dat lukt ook omdat er al aardig wat snelladers onderweg beschikbaar zijn. Na 20 minuten laden zit ik weer op 95 procent. In die tijd eet ik even wat of drink wat koffie. Precies wat ik ook al deed in een benzineauto. Als ik daarmee naar Limburg rijd stop ik ook op de helft. Er verandert dus weinig met het snelladen ertussen.”

Hoe is het nou eigenlijk om in een elektrische auto te rijden?
“Dat is gewoon onwijs gaaf. Mensen die het niet kennen, snappen dat niet. Kennissen worden pas echt enthousiast als ze zelf even in mijn auto hebben gereden. Het is gewoon heel prettig rijden, heel vloeiend. Je hoeft niet te schakelen en je kan snel optrekken. BMW’s trek je eruit bij het stoplicht. Eigenlijk alle auto’s wel, alleen motors zijn sneller. Dat soort dingen maakt het leuk. Op het bereik na is eigenlijk alles veel beter dan bij gewone auto’s. Het allerfijnste, en dat is dus de voornaamste reden om te rijden, is dat ik nu elke dag naar mijn werk rijd zonder slecht gevoel. Eerst reed ik naar Amsterdam met de auto van mijn vriendin. Ik sta best wel duurzaam in het leven, en dan zit je toch niet lekker, met in je achterhoofd het idee van de CO2 die je uitstoot met het rijden. Nu rijd ik met een gerust hart.”

Zou je het anderen aanraden?
“Ja, maar het ligt natuurlijk volledig aan je situatie. Ik rijd elke dag een afstand binnen de actieradius van de auto. Als je langere afstanden rijdt kun je misschien beter kiezen voor een plug-in hybride, anders kost het te veel tijd om te snelladen. Over het algemeen denk ik overigens dat mensen snel een te hoge inschatting maken van afstanden. Je kunt veel meer bereiken met de elektrische auto dan je denkt. Die 140 km lijkt erg weinig, maar mensen realiseren niet dat het vaak meer dan twee keer zo veel is dan hun woon-werk afstand.”

Op de komende Instapdag ga je zelf je auto als showroom laten zien. Wat ga je doen?
“Mensen kunnen langskomen voor een ritje in mijn auto. Daarnaast kan ik alles uitleggen wat bij het elektrisch rijden komt kijken. Ik kan bijvoorbeeld mijn auto niet opladen bij mijn huis omdat ik geen oprit heb. Toch gaat dat goed. Dat wil ik bijvoorbeeld laten zien. Ik ga zelf zoveel mogelijk vrienden en kennissen uitnodigen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen veel sneller elektrisch rijden zullen overwegen na een eerste kennismaking. Dus kom allemaal naar de Instapdag. Elektrische auto’s zijn veel meer binnen je bereik dan je denkt.”

Hoofdpartners